Virka afrikanska blommor

 
Dessa vackra afrikanska blommor ska en dag i framtiden bli en filt till min bror med familj som inflyttningspresent när dom flyttar in i nya huset. Eftersom dom får nycklarna på måndag så antar jag att jag inte kommer hinna bli klar eftersom jag har gjort 4 av varje färg och när jag sätter ihop dom så täcker dom kanske en axel. Fryser man om en axel åt gången så grääääjt, annars får dom nog vänta ett tag på den =).. I alla fall så har jag gjort mina blommor så här:
 
 
Börja med att lägga upp 6 lm ganska löst för att förenkla nästa varv. Slut till en ring med en sm. 2 lm som bildar den första stolpen, därefter 1 st. *1 lm, 2 st* x 5 så det bildas sex partier. Efter sista stolpen gör en lm och en sm i andra lm som bildade första stolpen. gör en extra sm för att fästa tråden, klipp av, dra igenom, byt färg.
 
 
Nästa varv virkar du om de sex lm du har. Börja med 2 lm som bildar första stolpen och 1 st. I följande lm, *2 st, 1 lm, 2 st* x 5.
 
 
Nu ska du återigen virka i den första lm, 2 st, 1 lm, 1 sm i andra lm som bildade första stolpen. Börja i den lm du har till höger om virknålen. 7st i varje lm, inga lm emellan!
 
 
Efter sista stolpen gör du en sm i första stolpen. Gör en extra sm för att fästra tråden bättre, klipp av, dra igenom, byt färg. Börja i någon av de första stolparna i de sex bladen. Varvet igenom gör du fm, förutom efter varje sista stolpe där du gör en stolpe med omslag av första varvet i den tidigare färgen. 
 
 
Efter sista fm gör en sm i första fm, färst tråden bättre genom att göra en extra sm, klipp av, dra igenom och byt till den sista färgen. Med dennna färg ska du göra stolpar hela varvet. På toppen av varje blad, dvs den 4:de stolpen gör du *1 st, lm, 1 st* i samma maska för att bilda de sex hörnen. Efter sista stolpen gör du en sm i första stolpen, gör en extra sm för att fästa tråden. Klipp av, dra igenom.
 

Grattis nu har du en färdig afrikansk blomma!
Lycka till ;)


Kommentarer


Kommentera inlägget:


Namn:
Stammis?

Mail: (visas ej)

Länka din sida:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0